Novel : Di bawah Lindungan Kaabah

Penulis : Hamka Penerbit : Pustaka Dini  Buku ini sebuah karya kecil Hamka (dari segi saiz) akan tetapi tidak kecil jiwa di dalamnya. Pada saya ini bukan karya Hamka akan tetapi sekadar catatan. Pun begitu jiwa dan nilainya tetap besar.  Kali pertama saya beli sebagai hadiah hari lahir seorang kenalan. Kali kedua saya beli baru milik saya. Kepingin sekali saya nak khatam dan hadam karya-karya tulisan Bung Hamka yang lain.  Novel ini merupakan kisah yang diceritakan semula. Kisah pengalaman hidup seorang pemuda yang bercerita kepada penulis. Seorang anak muda yang dibiaya oelh seorang hartawan hingga keperingkat universiti. Akhirnya jatuh cinta dengan anak hartawan tersebut. Namun takdir menentukan gadis yang selama ini terasa seperti darah daging sendiri, bukan jodohnya.  Kisah cinta yang dilakarkan dalam novel ini mengingatkan saya kepada sebuah lagi karya Bung Hamka ; Tenggelamnya Kapal Van Der Wicjk. Karya Bung Hamka lain yang sempat saya khatamkan ialah Kenang-Kenangan Hidup dan Dari Lembah Kehidupan. Pada saya karya Bung Hamka kaya dengan filsafat. 

Label: , ,

7 Respons to “Novel : Di bawah Lindungan Kaabah”

  1. resthuxx Says:

    aq pingin baca……………di mana saya membacanya

  2. zarul fikri Says:

    sya ingin membacanya tp novel ini tidak ada..:(

  3. aziean Says:

    saya brminat utk membaca novel ini kerana sya tlh bnyk mempelajari tentang tokoh ini dan ingin membaca karyanya..tp tal ada kt sini

  4. ema Says:

    saya berminat utk membacanya.

  5. Riduan Khairi Says:

    Tuan Zarul Fikri,

    Cuba tuan lihat di MPH Midvalley. Jika tuan berkesempatan ke Johor Bahru, boleh singgah di Badan Cemerlang Plaza Angsana. Ada satu rak khusus untuk buku-buku Buya Hamka.

  6. AIIN Says:

    aku ingin sekali membacanya. kata guruku ia tiada di pasaran lagi.

  7. Riduan Khairi Says:

    Eh. Banyak lagi di pasaran.

    Di KL cuba lihat di MPH Midvalley. Di JB di Badan Cemerlang, Plaza Angsana.

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

