Buku : Saya Tidak Mahu Kaya tetapi Harus Kaya

Penulis : Aa Gym
Penerbit : PTS Millenia 2007
Halaman : 125

PTS sangat paling cemerlang dalam memasarkan buku-buku terbitannya. Baik dari aspek pemilihan penulis, judul buku mahupun rekabentuk kulit. Dan buku ini menepati sebuah produk yang ideal.

Aa Gym seorang penulis Indonesia, yang juga seorang pendakwah dan tokoh perniagaan. Terkenalan dengan siri pengurusan kalbu. Aa Gym dilihat sebagai tokoh serba boleh dan mampu berprestasi dalam bidang dakwah, seni dan perniagaan.

Konsep kaya di dalam buku ini dibicarakan dalam konsep yang lebih besar dan luar. Kaya bukan sahaja dari sudut harta, bahkan lebih lagi dari sudut jiwa dan sikap. Ini yang dikupas dengan panjang. Tentang konsep harta, rezeki dan kaya yang sebenarnya dalam Islam.

Ini sangat penting. Ramai manusia yang berusaha untuk kaya dari sudut harta, nama dan gelar. Namun tanpa memperkayakan diri dengan sifat-sifat yang baik dan kuat (meminjam konsep Aa Gym).

Menurut Aa Gym orang yanga benar-benar ingin kaya perlukan karakter baik dan kuat. Karakter baik ialah jujur, amanah, ikhlas, dermawan. Manakala karakter kuat pula disiplin tegar, cermat dan beberapa lagi yang lain. Orang kaya yang hanya kuat tetapi tidak baik akan menghasilkan manusia kapitalis. Banyak harta tetapi tidak bermanfaat kepada orang lain. Begitu juga sebaliknya.

Penulis turut membincangkan konsep rezeki dalam Islam. Subjek ini sangat menarik, kerana ia jarang sekali dibicarakan oleh penulis-penulis motivasi perniagaan akhir-akhi ini. Saya mencadangkan sebuah buku yang ditulis oleh Sheikh Mutwalli Sya’rawi bertajuk ‘Konsep Rezeki Dalam Islam’ terbitan Pustaka Syuhada.

Tuntasya, buku ini menjelaskan kepada kita tentang peri perlunya kita, yakni orang Islam supaya kaya. Entah mengapa begitu ramai ummat Islam hari ini yang enggan menjadi kaya dan punya banyak harta! Di suruh berniaga tidak mahu.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: