Kata Suara 3

Kata orang, ‘Mahu kaya, berkawan dengan orang kaya, mahu bijak, berkawan dengan orang bijak’. Maka bagi peminat sastera dan budaya seperti saya, kesempatan mendampingi figur sastera dan budaya amat saya nanti-nantikan. Dan dalam Kata Suara 3, keinginan itu tercapai.

Kata Suara 3 membariskan Siti Zainon (Prof Dr), Zakaria Ali (Dr), Uwei Hj Shaari, Jiwarasa dan beberapa lagi (yang sebenarnya saya tidak kenal sebelum ini).

Siti Zainon (Prof Dr)
untitleddr-siti-zainon.jpg
Bacaan semasa kecil yang sangat berpengaruh. Antara pembuka kata Dr Siti Zainon, menceritakan betapa Hikayat Hang Tuah memberikan pengaruh yang besar terhadapnya selepas itu. Kerana ketika kanak-kanak itu ibarat secarik kanvas yang sangat putih, hatta setitik dakwat pun mampu meninggalkan kesan yang mendalam.

Sedari saya mula mendaftarkan memori, dua novel yang pertama saya baca ketika kanak-kanak ialah Si Puteh (tulisan Othman Salleh) dan Kumang bertelur. Ketika itu darjah lima. Minat membaca saya membuak-buak. Kemudian saya menyelongkar almari usang Pak Su saya yang memuat buku-buku teks lama zaman sekolahnya. Dari situ saya bertemu sebuah buku teks Tawarikh (sejarah dalam bahasa Melayu lama) Dunia.

Seterusnya Dr Siti Zainon bercerita tentang pengalamannya menuntut di Jogja, menjadi pelukis sketsa dan mengembara.

Zakaria Ali (Dr)

Dr Zakaria Ali

Seperti Dr Siti Zainon, nama Dr Zakaria Ali juga sering saya baca (namanya) dan dengar, namun belum ada satu naskahnya yang saya baca. Lebih-lebih lagi seni lukis dan juga puisi bukanlah genre yang saya gemar baca. Terlalu abstrak.

Dr Zakaria Ali membacakan beberapa puisi beliau dari keratan-keratan akhbar yang lama. Sangat lama hinggakan nama akhbar itu pun sudah tidak bisa didengar lagi apatahlagi dibaca.

Uwei Hj Shaari

Saya paling berdebar untuk melihat kelibat pengarah filem Perempuan, Isteri, dan,,, (yang menang FFM), Kaki Bakar, dan Jogho (filem beliau yang paling saya minat). Uwei kali ini membacakan draf storiboard sebuah drama yang akan dibikin untuk Astro. Bacaan beliau kali ini sangat unik, kerana skrip itu masih sangat mentah, dan dibentangkan untuk Kata Suara 3. Sangat ekskulisif.

Sesuatu yang menarik dari beliau tentang teknologi (memandangkan lap top beliau menghadapi masalah untuk ‘loading’).

“Ianya belum boleh dipanggil canggih, selagi mana fungsi komputer tidak semudah fungsi pen”.

Jiwarasa

Namanya Yasir Arafat. Kerana namanya terlalu komersial, maka Jiwarasa memilih untuk menggunakan nama lain sebagai nama pena. Itu luahan hati beliau ketika ditanya. Beliau seorang blogger yang banyak membuat ulasan tentang buku, dan sedikit-sedikit tentang isu semasa. Bacaan beliau luas. Menyasarkan 1000 buah buku sebelum mati,katanya.

Jiwarasa membacakan petikan dari Setitis Embun Semarak Api tulisan Shahnon Ahmad, yakni saya kira pengarang kegemaran beliau. Saya juga meminati Shahnon, bahkan sangat meminati novel dan cerpen beliau. Terutama cerpen Ungkapan dan Kelapa Nan Sebatang. Tunjukkan kepada saya siapa yang boleh menandingi Kelapa Nan Sebatang (kecuali Al-Qur’an). Hanya saja takah Shahnon selepas Shit, belum mampu saya baca.

Ada beberapa lagi tukang kata yang bersuara di Kata Suara. Namun ulasan saya terhad. Saya sempat berkenalan dengan Patrick Rasak (pelukis yang suatu hari nanti saya akan beli satu lukisan cantik beliau untuk digantung di dinding rumah), Tuan Adib (The Reader) dan Tuan Syakirin (kembarapencitanbuku.blogspot.com) .

Kata Suara diadakan setiap bulan pada hari Sabtu ketiga.

Label: , , , , ,

Tinggalkan Jawapan

