Buku : Catatan Hati di Setiap Sudut Sujudku (2008)

Penulis : Asma Nadia, dkk
Penerbit : Lingkaran Pena
Halaman : 191 mukasurat

Naskah ini sebenarnya dipinjamkan Wiwik (penuntut Sarjana di Univ Malaya). Beberapa hari di rak buku, akhirnya saya selak. Tarikan untuk membaca sangat kurang, kerana saya tidak kenal akan penulis ini. Saya gusar, berbaloikan menghabiskan masa bebera jam membaca karya ini. Namun setelah dibelek-belek, ternyata penulis merupakan penulis yang terkenal di negaranya (Indonesia).

Catatan Hati di Setiap Sujudku (CHdSS), judul yang paling tepat dipilih. CHdSS merupakan kompilasi tulisan beberapa penulis diterajui Asma Nadia. Mungkin sebagai satu proses memperkenalkan penulis lain. Ada 16 tulisan dan 6 darinya oleh Asma Nadia sendiri. Yang lebih menariknya saya hanya baca 6 yang itu.

CHdSS tidak dinafikan sebuah tulisan yang baik. Ia jujur, berterus terang dan menginsafkan. Tidak semua karya besar yang dianggap berjaya memaparkan kisah yang pelik-pelik dengan maklumat yang sendat. Terdapat banyak juga karya yang bercerita tentang sesuatu yang sangat simple, ternyata kemudiannya berjaya. Lihat sahaja Ranjau Sepanjang Jalan oleh SN Shahnon Ahmad. Ceritanya tentang sepasang suami isteri yang miskin menyara anak yang ramai dengan membuat sawah. Atau Perburuan oleh Pram, yang hanya punya empat bab pendek tentang pelarian seorang anak muda dari buruan pemerintah.

Justeru yang membuatkan sesuatu naskah ini ‘besar’ dan berjaya adalah perspektif. Sudut pandang penulis dan keupayaannya memindahkan apa yang dilihat, dengar dan rasa kedalam bentuk tulisan. Kejujuran adalah kata kunci yang paling penting untuk menyampaikan ‘rasa’ itu kepada pembaca. Lantas apa yang diungkapkan oleh Andrea Hirata baru-baru ini dalam Program Bedah Buku di KL ada asasnya. Dan Asma Nadia punya upaya ini. Jujur dalam menyampaikan perasaannya menurut sudut padang beliau sebagai seorang perempuan, ibu dan muslimah yang taat.

Hanya yang membuatkan ia penat dibaca; jiwa perempuan dalam tulisan Asma Nadia sangat tebal. Membacanya memerlukan saya sebagai pembaca menjadi perempuan dan ibu. Ini sangat sukar dilakukan. Selebihnya Asma Nadia wajar diberi pujian.

Sedikit pengenalan tentang Asma Nadia

Asma Nadia telah menulis sejumlah cerpen, novel, nonfiksi dan skenarioteve. Buku pertamanya terbit tahun 2000 dan sejak itu 32 karyanya telah diterbitkan.

Pemenang tiga penghargaan Adikarya Ikapi ini tahun 2005 telah dinobatkan sebagai peserta terbaik Majlis Sastera Asia Tenggara. Naskah teaternya ‘Preh’ merupakan salah satu naskah terbaik Lokakarya Perempuan Penulis Naskah Drama dan diterbitkan dalam dua bahasa oleh Dewan Kesenian Jakarta.

Tahun 2006 Asma terpilih untuk mengikuti program writers in residence dan tinggal di Korea Selatan selama 6 bulan. Masih di tahun yang sama Asma diundang untuk menjadi pembicara dalam Seoul Young Writers Festival dan The 2nd Asia Literature Forum di Gwangju.

Label: , , , , ,

2 Respons to “Buku : Catatan Hati di Setiap Sudut Sujudku (2008)”

  1. rosandy Says:

    jujur aku belum baca buku ini, secepatnya….
    aku sering bertanya kenapa saat mata, hati, pikiran, dan jiwa ingin meluapkan tulisan untuk dijadikan sebuah catatan aku selalu binggung dengan apa yang ingin aku luapkan, sering mendengar bahwa yang menjadi dan bisa jadi adalah pemenang dari suatu pertempuran yang lama ia perjuangkan….. dan aku sedang berjuang untuk bisa dan terus bisa……terima kasih untuk kesempatannya bisa sedikit berbincang, mungkin bertanya kalaupun ada waktu untuk menjawabnya,,,,,sandy

  2. n m ghazali Says:

    Saya sempat juga membeli membaca mbak buku asma Nadia secara jujur isi nya menarik sekali. Tapi sayang di Malaysia tiada menjual buku hasil tangan mbak asma nadia

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: