Kandang Cinta Kita

Penulis : Matt Romeo

Penerbit : Creative Enteprise

Saya berkenalan dengan buah tangan Matt Romeo menerusi novel Bohsia. Untuk kategori ‘roman picisan’, saya hanya pernah membaca Carol Zenggif oleh Ahdiat Akasyah dan Pesanan Terakhir Seorang Lelaki oleh Nohayati Berahim. Keduanya asyik dan membuai, tetapi tidak cukup kuat untuk saya menagih karya yang lain dari penulis yang sama. Tapi Matt Romeo berbeza. Penulis ini punya ‘sense of humor’. Walau tidak sekuat magis Andrea, tapi saya kira belum bertemu karya-karya lain penulis Malaysia yang kelakar genius. Kelakar yang tidak membodohkan. Jibam satu lagi.

Justeru novel-novel terbitan Creative Enteprise awal 90-an perlu dirujuk dan disemak semula.

Matt Romeo

Agak sukar mencari novel cintan-cintun tangkap leleh yang ditulis oleh seorang lelaki. Dan mengambil sudut pandang seorang lelaki. Selain humor bersahaja Matt Romeo, perincian karakter dan latar cerita juga dibentang dengan baik dan teliti. Matt Romeo senang membuat perbandingan dan perumpamaan. Dan perbandingan ini selalunya menjadi kunci humor.

‘Botol pun orang curi, inikan anak kerbau’.

Naskah Kandang Cinta Kita tidak berada ditangan saya, justeru sukar untuk saya membuat petikan. Tapi percayalah, jika kalian lelaki dan berjiwa lelaki, membaca novel ini tidak merugikan.

Label: , , , ,

5 Respons to “Kandang Cinta Kita”

  1. SifuPTS Says:

    Di manakah Matt Romeo sekarang?

  2. annidxam Says:

    terima kasih mencadangkan yang ini. akan digodek2 kedai buku nanti🙂

  3. nornazlina Says:

    mana mat romeo????????????

  4. sastro Says:

    saya sarankan ‘novel picisan’ ditukar kepada panggilan ‘novel popular’ atau ringkasnya ‘NOPOP’ kerana picisan mempunyai sudut pandangan yang merendahkan mutu karya novel popular. sedangkan usaha menulis novel adalah sesuatu yang keras keadaannya dan meletihkan.

    bak kata si bijak sana-sini-situ;- sejelik-jelik sesebuah buku pasti ada manfaatnya.

    gudlakc. jangan marah non.

  5. Missa James Says:

    Saya ada novel ini, dan saya memang meminati hasil kerja tangan beliau sehingga saya terbawa-bawa ke dalam novel milik saya sendiri.

Tinggalkan Jawapan

