Bicara : Hanya kerana sebuah botol kicap!

Menara Berkembar Petronas dibina dalam masa enam tahun dari 1992 hingga 1998. Beberapa tahun yakni sebelum Menara 101 dari Taipi siap, Menara Berkembar Petronas adalah bangunan paling tinggi di dunia. Kini ia menjadi takhta Buruj Dubai dengan ketinggian 688 meter. Namun Menara Berkembar Petronas masih menjadi bangunan pejabat dan menara berkembar yang paling tinggi di dunia sehingga saat ini.

Terowong Smart yang dikira antara binaan manusia tercanggih pada hari ini siap dibina dalam tempoh lebih empat tahun (2003-2007).

Membina bangunan yang tinggi-tinggi, besar-besar, dalam-dalam, dan panjang-panjang bukanlah sesuatu yang mustahil.

Hatta mendaki gunung yang paling tinggi di bumi dan mengayuh sampah mengelilingi dunia pun sudah ada orang yang buat.

Namun membina bangunan yang tinggi-tinggi, besar-besar, dalam-dalam, dan panjang-panjang ataupun mendaki gunung yang paling tinggi di bumi dan mengayuh sampah mengelilingi dunia bukanlah tugas atau tanggungjawab semua masyarakat bumi.

Manusia hanya perlu menjalankan tanggungjawabnya yang sangat sedikit. Menjadi manusia yang hari ini menjadi lebih baik dari semalam. Tujuan asas mendidik manusia ialah supaya ia menjadi manusia yang baik. Yang membuang sampah hanya ke dalam tong sampah. Yang menghormati orang lain seadanya. Tidak susah

Pun begitu ternyata membina bangunan yang tinggi-tinggi, besar-besar, dalam-dalam, dan panjang-panjang itu jauh lebih mudah berbanding merubah seseorang manusia atau sesuatu kaum itu.

Hatta mengubah jenama botol kicap di dapur atau jenama serbuk pencuci pun sangat mencabar. Ia mengambil masa beberapa generasi untuk merubah sesuatu yang sudah menjadi darah dan daging kita. Tunggu sehingga tok wan kita mati, barulah usaha itu boleh direncana sedikit- demi sedikit. Hanya kerana sebuah botol kicap!

Apatah lagi amalan yang sudah menjadi pusaka tok dan nenek kita. Dah dok dan nenek kita buat dulu. Takkan ita tak buat kot!

Alahai bangsa manusia ku.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: