Seminar on Facilitation

n679316309_1590059_7029739Anjuran : Anwar Ibrahim Club dan FNF Malaysia

Seminar ini mengajarkan cara-cara atau teknik-teknik menjadi fasilitator yang baik. Ramai yang sangka susah menjadi fasilitator, namun sangkaan itu meleset setelah peserta diajar kaedah dan cara yang betul.

Lebih kurang 30 peserta mengambil bahagian. Seminar dikendalikan oleh Dr Pimrapaat dari Thailand.

Apa yang menarik ialah, saya memohon izin untuk menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa perantara dalam sidang seminar ini. Hanya sesekali sahaja saya menggunakan bahasa Ingeris. Selebihnya ucapan atau soalan saya diterjemahkan oleh pembantu moderator.

Ketika saya mengendalikan satu slot perbincangan, saya juga mendesak (dengan rakan sepasukan) untuk menggunakan bahasa melayu. Ada beberapa rakan peserta memberi nasihat atau dorongan supaya saya mengambul cabaran untuk menggunakan bahasa inggeris.

Saya memilih untuk menggunakan bahasa melayu. Ini tidak bermakna saya tidak menguasai Bahasa Inggeris dengan baik. Saya mahu membuktikan bahawa bahasa bukan isu. Bahasa Melayu juga punya cukup kosa kata untuk mengungkapkan pendapat. Bahasa Melayu juga punya upaya untuk menjadi bahasa ilmu. Jadi bahsa bukan isu. Subjek satu perkara yang lain. Saya bersama gagasan membantah PPSMI.

Pada akhir sessi, mahu tidak mahu saya menggunakan bahasa Inggeris.  Ini kerana saya diamanahkan untuk membentangkan resolusi dan cadangan kepada pihak penganjur yakni Dr Pimrapaat. Beliau tidak menguasai bahasa melayu. Dan sebahagian hadirin agak terkejut kerana ternyata saya menguasai bahasa Ingeris dengan baik. Bahkan lebih baik dari sebahagian peserta yang lain.

Bahasa bukan isunya.

Satu Respons to “Seminar on Facilitation”

  1. xenger Says:

    well done…keep up ur good work fwen…

Tinggalkan Jawapan

