Beberapa Respon Kepada Artikel ‘Tidak Wajar Ungkit Peristiwa Memali’

Secara peribadi ianya ditulis atas prinsip berpesan-pesan kepada kebenaran dan berpesan-pesan kepada kesabaran, dari Surah Al-Asr. Kebenaran yang tiada sangsi dan ragu ialah Kitab dan Sunnah yang sahih. Dan manusia beramal dengan apa yang mereka ketahui dan yakini.

Atas prinsip dan rasa kasih dan cinta kepada sesama umat Islam maka artikel itu ditulis. Penulis membawakan peri buruknya sikap orang-orang Syiah meraikan pembunuh Umar dan meratap-ratap kematian kematian Hussein bin Ali (semoga Allah redha kepada mereka berdua). Hasratnya supaya kita tidak mencontohi tindak tanduk mereka, dalam mengingati kematian. Kerana sejarah mencatatkan sikap ‘ghuluw‘ umat Islam terhadap sesuatu perkara boleh membawa kepada kesesatan. Sebelum tindakan PAS menuju kearah itu, maka adalah lebih baik mereka dinasihati.

Mungkin sahaja atas sifat sebagai manusia biasa, rencana itu punya kesilapan dan kekurangan. Penulis sentiasa bersedia dan berlapang dada untuk meralat mana-mana bahagian yang bertentang dengan ajaran Islam. Islam yang disumberkan kepada Kitab dan Sunnah yang sahih berdasarkan pemahaman para sahabat (semoga Allah redha kepada mereka semua).

Respon dan Komentar

Daripada beberapa respon dan komentar yang dibuat, saya kepilkan beberapa respon yang boleh diberi perhatian.Saya memilih beberapa respon ini berdasarkan beberapa kriteria : ditulis dengan bahasa dan tatabahasa yang agak baik. Ini menunjukkan kesungguhan dan perhatian yang diberikan oleh pemberi komen, membawakan beberapa poin yang layak dibincangkan.

  1. My Argument
  2. Chegu Zul : Dewan Ulama Pahang
  3. Tanpa pengenalan
  4. Komentar ABUAYMAN dalam forum Al-Fikrah.net

Sekali lagi saya tegas, selaku manusia biasa yang terdedah kepada salah dan silap tulisan saya itu mungkin sahaja mengandungi kesalahan dan kesilapan. Saya sedia meralatnya jika ada bahagian yang bertentangan dengan ajaran Kitab dan Sunnah.

Label: , , , ,

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: