Antara Islam Masuk Gereja dan Kafir Masuk Masjid

(tulisan ini merupakan pendapat peribadi, tidak mewakili mana-mana pihak melainkan diri penulis sendiri. Sekiranya tulisan ini mengandungi fitnah atau celaan yang tidak berhak, penulis sedia menarik balik mana-mana bahagian yang tidak bersesuaian itu)

Kisah Manusia Bijak

Manusia tidak bijak dalam semua hal. Boleh jadi kita bijak dalam beberapa hal dan bodoh dalam beberapa hal yang lain. Itu sebab dalam Islam kita disuruh untuk bertanya kepada orang yang tahu, “Tanyalah kepada pakar, jika kamu tidak tahu.”

Orang-orang yang bijak tahu apa yang mereka tahu dan tahu juga apa yang mereka tidak tahu. Salah satu tanda orang yang bijak ialah mengatakan tidak tahu untuk perkara-perkara yang mereka kuasai. Atau dijawab dengan “Wallahuaklam”.

Kita selalu dengar kisah seorang lelaki datang dari jauh membawakan 40 soalan untuk ditanyakan kepada Imam Malik bin Anas. Imam Malik diberi jolokan Imam Darul Hijrah membawa makna beliau antara orang yang alim dan bijak dari kalangan pendudukan Madinah yang dihuni orang ramai ilmuwan dan sarjana yang lain. Namun Imam Malik menjawab hanya beberapa soalan sahaja, dan menjawab “saya tidak tahu” dalam banyak soalan yang lain. Ini satu tanda orang yang bijak dan pintar, “tahu apa yang mereka tidak tahu.”

Setelah usia dunia bertambah dan zaman silih berganti, manusia mula memberi ukuran kepada bijak dan pintar. Adanya sekolah dan universiti. Orang-orang bijak menurut sistem sekolah dan universiti dipakaikan ‘jubah’ dan gelar. Ada doktor dan professor. Lebih tinggi lagi ada professor emeritus dan beberapa lagi.

Setinggi mana pun gelar yang mereka peroleh, itu bukanlah lesen buat orang-orang pintar ini untuk mengulas apa sahaja isu, apa sahaja kes. Setiap bidang punya pakar dan ahlinya masing-masing.

Justeru menjadi falasi atau kekeliruan bagi orang awam apabila menelan sahaja pendapat atau fatwa dari orang yang bergelar doktor atau professor. Disangka semuanya benar-benar belaka. Walhal mungkin professor itu dari jurusan perubatan, namun mahu juga mengulas tentang resipi tomyam.

Serbuan Jais ke Gereja

Baru-baru ini seorang ahli agama yang baru mendapat gelar professor madya membuat satu kesimpulan mudah terhadap isu serbuan Jais terhadap sebuah gereja. Katanya,

“Pihak berkuasa agama bimbang apabila ada orang Islam pergi ke gereja. Risau nanti mereka terpengaruh dengan Kristian.

“Peliknya kenapa dulu mereka menghalang orang bukan Islam masuk ke masjid? Apakah mereka juga bimbang bukan Islam terpengaruh dengan Islam?”

Penat-penat menyelidik, menulis tesis dan mengembara seluruh benua mengaji, namun masih juga Allah mahu menunjukkan bahawa ilmu yang Allah titiskan di dunia ini masih sangat luas. Masih banyak ilmu yang belum kita ketahui berbanding yang kita tahu. Banyak ilmu juga tidak memberi jaminan kita tidak akan berbuat silap.

Kalau boleh kita letak tepi dahulu soal hukum. Kerana yang pasti perbahasannya panjang. Ia tidak semudah satu campur satu. Hatta daging babi pun yang jelas haram dalam Al-Qur’an, tetap diberi kelonggaran dalam kes-kes tertentu untuk di makan. Inikan pula perbahasan Islam-masuk-gereja dan Kafir-masuk-masjid.

(Baca soaljawab Jais : http://soaljawab.jais.gov.my/index.php?option=com_content&task=view&id=291&Itemid=91)

Yang ingin dilontarkan ialah salah logik yang berlaku dalam hujah sang doktor ini. Ia jelas ketara bukan pertama kali. Bahkan sudah beberapa kali dalam beberapa kes yang lain. Seperti ada sesuatu yang menghalang beliau untuk berfikir dengan jernih dan jelas.

Berdasarkan dalil-dalil yang sahih dari kedua kem penentang dan penyokong memasuki rumah ibadah, menunjukkan bahawa Islam tidak melarang secara mutlak orang kafir untuk masuk ke dalam masjid, begitu juga orang Islam memasuki gereja. Namun yang diberi perhatian ialah situasi dan keadaan. Dalam keadaan tertentu ia boleh jadi terlarang dan dalam keadaan yang lain ia boleh jadi dibenarkan.

Salah Kaprah dalam Logik

Dalam kes orang kafir masuk masjid, yang menjadi permasalahnya ialah mereka dimuliakan. Bukan sahaja dimuliakan kerana berminat mendekati masjid atau menjadi tetamu. Bahkan mereka diberi kesempatan untuk berucap di dalam rumah ibadah dan menyampaikan sumbangan. Sedang dalam hadis Thumamah yang dijadikan dalil bolehnya orang kafir masuk masjid, orang kafir itu diikat di tiang masjid dalam keadaan yang hina. Perhatikan situasi bukan sekadar boleh atau tidaknya.

Bimbang-bimbang kalau kaedah berfikir ini silap, esok-esok kalau ada orang tersesat dalam hutan tiada makanan, mereka akan sembelih babi untuk makan dan membawa balik lebihan daging itu untuk kaum-kerabatnya merasa. Alasannya, kerana darurat membenarkan. Haru! Dan lebih hari lagi jika mereka berdalil, tidak mahu membazir dari kelonggaran itu. Bukankah membazir itu saudara syaitan! Hari-biru! Menggunakan dalil yang benar untuk tempat yang salah.

Manakala dalam kes orang Islam masuk gereja ini, kita percaya sebelum ini sudah banyak kali orang Islam yang sudah masuk gereka namun Jais tidak tangkap pun. Mungkin tukang kebun, atau boleh jadi tukang cuci-tukang sapu memasuki gereja untuk kerja-kerja mereka. Atau mana-mana ahli yang berhormat melawat kawasan dan singgah ke gereja untuk melawat orang-orang Kristian di dalamnya.

Namun berbeza dengan kes ini, (walaupun masih dalam siasatan) tentu sahaja Jais punya maklumat dan motif lain untuk membuat serbuan. Bukan hanya sekadar kerana orang Islam memasuki gereja. Di sana ada dakwaan bahawa ada usaha-usaha untuk menyebarkan agama lain kepada umat Islam.

Usaha  Menyebarkan Agama Lain kepada Umat Islam

Dan hal ini sama sekali tidak boleh disangkal. Agama Kristian dari satu hal berkongsi cirri yang sama dengan agama Islam. Iaitu sifatnya menyebar. Penganut kedua-dua agama ini menyakini akan tanggungjawab untuk menyebarkana agama mereka.

Seorang pendakyah Kristian Amerika menulis sebuah buku menjelaskan misi dakyahnya, dalam buku,

“Mission work has been carried on among the people of the Dutch possessions inMalaysiasince 1603. The results have not been very gratifying, owing partly to the methods adopted and partly to the opposition of the government to the use of aggressive measures in evangelization. Dr. Callenbach, a Dutch authority, says that in 1900 there were ” some 41 European clergymen and evangelists, aided by 355 ordained natives, native preachers and teachers, working among 234,073 natives of the undenominational Protestant Church of the East Indies.”

(THE MALAYSIA MISSION OF THE METHODIST EPISCOPAL CHURCH, : The Rev. JOHN RUSSELL DENYES, MISSIONARY, SINGAPORE MALAYSIA, 1869)

Sedangkan anak gadis ditepi jalan pun ada yang didakwahi, ibarat ‘ikan dihidang kepada kucing’ apabila ada orang Islam yang sanggup hadir ke geraja pada acara rasmi gereja. Ini yang kabur pada mata tuan doktor. Semoga Allah melapangkan dadanya dan mencerahkan matanya untuk melihat.

Sekali lagi isunya bukan semudah masuk masjid atau masuk gereja. Ianya lebih detil dari itu.

disiarkan oleh Utusan Malaysia ruangan Rencana, Selasa 16 Ogos 2011.

di petik oleh :

  1. Pena Minang
  2. Jengka-19.
  3. Zalisa Maz.
  4. Kulaan Niring.
  5. Azli Shukri.
dipetik dengan ulasan dan kritikan :
  1. PerantauKite.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s


%d bloggers like this: