Ibn Abbas Merajuk dan Umar Datang Memujuk

 

Gambar Hiasan: Sri Aman Sarawak

Gambar Hiasan: Sri Aman Sarawak

Ibn Abbas Merajuk dan Umar Datang Memujuk

Satu hari seorang lelaki datang bertemu Umar. Lalu Umar bertanyakan tentang keadaan orang ramai. Ia menjawab, “Wahai Amirul Mukmimin, ada antara mereka membaca Al-Quran begitu dan begini.” Ibn Abbas yang turut berada di situ berkata, “Demi Allah, aku tidak suka apabila mereka berlumba untuk membaca Al-Qur’an dengan cepat.” Umar pun menempelak, “Pergilah!”

Cerita Ibn Abbas, aku pun pulang ke rumah dengan rasa sedih. Aku memberikan pendapatku, dan aku lihat Umar tidak begitu menghargaiku. Lalu aku merebahkan diri di tempat tidur. Kaum perempuan kerabatku datang menjengukku, padahal aku tidak mengeluhkan rasa sakit. Dalam keadaan yang demikian ada yang mencadangkan kepada aku, “Berikan bantahan kepada Amirul Mukminin.”

Aku pun beranjak keluar. Ternyata  Umar telah berdiri di depan pintu menungguku. Ia meraih kedua tanganku dan mengajakku ketepi. Ia bertanya, “Apa yang kamu tidak suka dari kedua ucapan lelaki tadi?”

Aku berkata: “Wahai Amirul Mukminin, jika aku telah berbuat salah maka aku pun memohon ampun dan bertaubat kepada Allah. Aku akan mengikuti apa yang kamu sukai.”

Umar berkata, “Beritahukan kepadaku.”

Aku berkata, “Apabila mereka berlumba seperti itu kelak mereka akan melampaui batas. Apabila mereka melampaui batas, kelak mereka mereka akan saling bermusuhan. Apabila mereka saling bermusuhan, kelak mereka akan saling berselisih. Apabila mereka berselisihn, kelak mereka akan salinh berbunuhan.”

Umar berkata, “Demi Allah! Tadinya aku tidak menyampaikannya kepada orang ramai. Sehinggalah kamu datang menjelaskannya.”

(Riwayat Abdurrazzaq dalam Al-Musannaf XI/217 no. 20368)

Petikan dari Syababus Sahabah oleh Muhammad bin Abdullah ad-Duwaisy (Biografi Generasi Muda Sahabat Nabi). Terj Mohammad Mohtadi. Penerbit Zam Zam cet 1 2009.

#UmaralKhattab #IbnAbbas #Pemuda #Organisasi #Pengurusan

Tinggalkan Jawapan

